Blog

Google Data Studio – Hvad er det og hvordan kan du bruge det?

Af den

I Google Data Studio er det kun fantasien, der sætter grænser, når du skal oprette rapporter og dashboards med lækre datavisualiseringer. Rapporterne giver dig mulighed for at fortælle de gode datahistorier, der understøtter bedre forretningsbeslutninger.

Rapporterne er lette at læse, lette at dele og kan endda tilpasses så de matcher din helt egen brandprofil. Du kan nemlig selv vælge, hvordan du vil præsentere data (som søjlediagrammer, cirkeldiagrammer, linegrafer og så videre), og så kan du ændre skrifttyper og farver og eventuelt tilføje dit logo.

eksempel på dashboard i Google Data Studio

 

Hvad er Google Data Studio?

Google Data Studio er en del af Google Analytics 360 Suite – den lidt pebrede Google Analytics Enterprise pakke. Da de fleste af os ikke har råd til at bruge så mange penge på et trackingværktøj, vil vi typisk vælge den gratis version af Google Analytics. Med udgangspunkt i det, kunne man jo frygte, at man ikke ville få adgang til Google Data Studio og dets muligheder, men Google har besluttet også at give dem, der bruger den gratis version af Google Analytics, en forsmag på, hvad der er muligt.

Tilgængelige datakilder

På nuværende tidspunkt er Google Data Studio i beta-version, men værktøjet vidner allerede nu om meget fleksible løsninger og muligheder. Ud over at kunne trække data fra Google Analytics (her også på tværs af konti og ejendomme!!!, hvilket giver mulighed for sammenligning på tværs af websites), kan man yderligere hente data fra spreadsheets, AdWords, YouTube Analytics, forskellige databaser og meget mere. Du kan endda importere Facebook-data, så længe oplysningerne er blevet indtastet i et Google-sheet.

data kilder til google data studio

Automatisk opdatering af data og mulighed for deling

Rapporterne, der bygges i Google Data Studio, er dynamiske, så når der er en opdatering til en af de brugte datakilder, vises de opdaterede/nye oplysninger automatisk i de valgte rapporter, der refererer kilden. Fordi rapporterne er interaktive (!!!), kan enhver, der har adgang til dem, også vælge, hvilken periode man vil begrænse datasættet til.

Derudover kan rapporterne deles. Google Data Studio bruger den samme funktionalitet som Google Docs og Google Sheets, så du skal blot gøre brug af “Del” knappen for at lade dine kunder eller andre medlemmer af dit team se eller redigere rapporter. På denne måde gør man rapporterne tilgængelige og brugervenlige, også for dem der ikke nødvendigvis har et forhold til eller forståelse for Google Analytics, eksempelvis.

Hvordan dele rapporter i Google Data Studio

 

Hvordan kommer jeg i gang med Google Data Studio?

For at få adgang til Google Data Studio, skal du besøge https://www.google.com/analytics/data-studio og logge ind med dine Google loginoplysninger.

Når du første gang logger ind, ser du nogle eksempler på rapporter, der vil give dig en god ide om udseendet og fornemmelsen af ​​rapporterne og de typer oplysninger, du kan trække ind i dine brugerdefinerede rapporter, når du kommer i gang.

Når du klikker på “Welcome to Data Studio!”, bliver du sendt videre til en visuel, interaktiv tutorial, der trin-for-trin gennemgår, hvad Data Studio kan. Det er en god ide at tjekke den ud.

Google giver dig også en YouTube-video, som du kan se for at få et hurtigt overblik over værktøjet, og som giver dig en gennemgang af, hvordan du tilslutter dine datakilder og opretter din første rapport.

I øverste venstre hjørne, finder du menupunkterne “reports” og “data sources”. Under “reports” får du mulighed for at oprette rapporter og data visualiseringer. Under “data sources” finder du de komponenter, der forbinder data til din rapport (eksempelvis Google Analytics, Google Sheets, Google AdWords og så videre).

Hvorfor skal jeg bruge Google Data Studio?

Personligt er jeg helt vild med Google Data Studio, fordi det giver mig mulighed for at gøre mine rapporter mere visuelle og æstetiske, og så kan jeg nemt trække data fra forskellige datakilder, uden at der er en masse bøvl med at samlet dem.

Der er også den klare fordel med Google Data Studio, at man kan præsentere langt større datasæt, end man ellers kan i dashboards i Google Analytics. I Google Analytics er der typisk en begrænsning på “top 10” data, når man præsenterer data i et dashboard – sådan en begrænsning findes ikke i dette værktøjet. Det samme gælder data i Google Search Console, hvor man kun kan gå 90 dage tilbage i tid – når man trækker data ind i Google Data Studio, er der ingen grænse for, hvor langt tilbage man kan gå, når man vil overvåge eksempelvis søgetermer og click through rate.

Google Data Studio er ret meget plug and play, og det kræver ikke meget andet end nysgerrighed og et formål for at komme godt i gang.

Hvis du er typen, der generelt kan lide at arbejde med spreadsheets, er Data Studio måske ikke en big deal. Men for os, der hader regneark, er det virkelig et fantastisk værktøj.

Skulle du have nogle spørgsmål, eller kunne du tænke dig hjælp til oprettelse, så skal du endelig bare tage kontakt på tlf: 27542836, eller mail: vfo@peytz.dk.