Blog

SEO i 2017, hvad er nyt og hvilke faktorer er i fokus?

Af den

Omkring hvert årsskifte går alle SEO-nørderne i selvsving. Det bliver vigtigt at analysere på det foregående år, for at kunne sige noget fornuftig om søgemaskineoptimering i det nye år. Hypoteserne og tankerne er mange, og dokumentation og fakta kan siges at være af vekslende karakter. Dette indlæg, som med alle indlæg, der har til formål at forudsige fremtiden, skal derfor også tages med et gran salt. For det er svært at spå – især om fremtiden.

Der er dog nogle ting, man med ret stor sikkerhed kan sig noget fornuftigt om. Fællesnævneren for nærmest alle de perspektiver man løber ind i, hvis man researcher på emnet i disse dage, er nemlig et tydelig fokus på kvalitetsindhold, relevans og brugervenlighed. Yderligere er der også et gennemgående fokus på øget sikkerhed (HTTPS) og optimering mod mobil (mobile-first index).

Så tænker du: “Det er jo klart at indholdet skal være relevant, og have et vist niveau af kvalitet. Og det er jo endnu mere oplagt at indholdet skal være brugervenlig at tilgå?” Og ja, du har ret, det er ganske så oplagt, men grunden til at det bliver  fremhævet her ved årsskiftet, er ikke blot fordi det er oplagt, men fordi vi også kan se tendenser til at det er det, der batter, når det kommer til en god rangering i søgeresultatet.

SEO-indsatserne i 2017 skal være holistiske

En analyse gjort af Searchmetrics viser eksempelvis at det ikke længere er altafgørende at et søgeterm indgår i titel, hovedoverskrift eller brødtekst – det vigtige er at indholdet er relevant! Analysen viser eksempelvis at kun 53% af top 20 URL´er i Searchmetrics’ undersøgelse gør brug af nøgleord i deres titel. Fokus skal fremadrettet ligge på at den overordnede tematik for indholdet er tydelig kommunikeret, og at samtlige indholdselementer understøtter kernebudskabet. Med indholdselementer mener vi billeder, video, punktopstilling, faktabokse, brødtekst og øvrig tekst og elementer på siden.

Nøgleord/søgetermer er som sådan ikke døde, de behøver bare ikke nødvendigvis tænkes ind på samme presserende måde som tidligere. Det vigtige fokus nu er kvalitet og tematik. Der skal være en rød tråd i det der bliver kommunikeret; Google er nemlig blevet klog nok til at kunne forstå synonymer, kontekst og relevans. Indsatsen skal ligge i at optimere indhold mod brugerens intention, og ikke blot udvalgte søgetermer.

Brugervenlighed får stadig større indflydelse

Det er på ingen måde banebrydende at brugervenlighed er vigtigt, når man arbejder med SEO, men det er interessant at det bliver ved med at være en tydeligere indvirkende faktor for en god placering.

Særligt vigtigt er:

  • Indlæsningstiden: Brugerne skal hurtigt få svar på deres spørgsmål, eller det de søger
  • Brugernes tid på siden, når de kommer fra et søgeresultat
  • Afvisningsfrekvens, når de kommer fra et søgeresultat
  • Click-Through Rate (CTR)

Tredobling af HTTPS det seneste år

Tekniske faktorer forbliver en forudsætning for gode placeringer på søgeresultatsiden i 2017. En af de tekniske faktorer der er værd at fremhæve, og som har fået meget fokus i den seneste tid, er brugen af HTTPS.

Google har annonceret at sider der ikke benytter HTTPS, i 2017, vil blive markeret som ”usikre” i en Chrome browser. Et signal der potentielt kan komme til at betyde mere end man skulle tro, da flere statistikker viser at Google Chrome nu har en markedsandel på over 50 %. 

Flytning til HTTPS er selvfølgelig stadig frivillig, men med det store fokus der er på sikkerhed, kan man godt forestille sig, at det bliver mere en standard end undtagelse, indenfor den nærmeste fremtid.

Mobile-first index

Googles webmaster-blog kunne man i november 2016 læse, at Google er begyndt at bruge den mobile version af internettet som deres primære søgemaskine-indeks. Efterhånden som flere og flere søgninger sker på mobilen, ønsker Google at indeksering og resultater skal repræsentere de fleste af deres brugere – som er mobile søgende.

Der er i den forbindelse opstået diskussioner, der går på hvilke længde indholdet optimalt skal have, når det vises på mobile enheder. Skal man være nervøs hvis man har kortere indhold på ens mobilversion, end man har på ens desktop version? Potentielt, ja. Google har sagt, at de fremadrettet primært vil kigge på mobil-versionen af dit websted. Hvis en udvalgt side har mindre indhold når den vises som mobil version, sammenlignet med versionen på desktop, så vil Google sandsynligvis primært tage højde for den mobile version med mindre indhold.

Hvis du har et responsivt site, er du godt med. Der er længden af indhold jo ens på tværs af enheder.

Vores hypoteser for 2017

  • Maskine-læring (for)bliver omdrejningspunktet
  • On-side SEO vil blive lettere, idet Google bruger opdateringer ligesom hummingbird til bedre at forstå rammerne af dit indhold
  • Der kommer (nok) flere annoncer, måske kommer de også til at stjæle endnu mere plads fra organiske placeringer
  • Stemmesøgning kommer mere i spil
  • Mikroformater forsætter sin udbredelse
  • Man tjener på at bygge link via relationer (ikke så nyt, men….)

 

Vores SEO-anbefalinger for 2017

  • Artificial Intelligence er på vej op og frem: skriv kvalitetsindhold som Google kan gøre sig klog(ere) på
  • Udarbejd indhold der er tydelig i sin tematik: nuværende situation kræver en holistisk strategisk tilgang
  • Optimér indhold mod brugerens intention, ikke udvalgt søgeterm
  • Sørg for at brugeroplevelsen og brugervenligheden sidder lige i skabet
  • Fokuser på at sitet har en god indlæsningtid, udnyt gerne AMP – AMP-sider vil få mere og mere betydning for mobil
  • Performance på mobil bliver endnu vigtigere med mobile-first index – optimer!
  • Tænk sikkerhed: HTTPS bliver et must for nye websteder eller store opdateringer til eksisterende sites